مواضع دولتی‌ها درباره اوضاع اقتصادی کشور در دو نیمه سال 94، کاملا متفاوت بود. در نیمه اول، آنها اوضاع اقتصادی را مثبت جلوه دادند، اما در نیمه دوم بهانه‌های گوناگونی درباره تشدید رکود معرفی کردند؛ از کاهش قیمت نفت تا سنگ‌اندازی مخالفان دولت.

رکود هست یا نیست؟
گروه اقتصادي مشرق- سال 94 از نگاه فعالان اقتصادی و مردم، يكي از کسادترین سال هاي اقتصادی بازارهاي کشور بود؛ اما این واقعیت با مواضع متفاوت دولتی‌ها همراه بود.

در حالی که در اواسط سال 93 مسئولان دولتی از خروج از رکود خبر دادند و وعده آغاز رونق اقتصادی برای سال 94 را مطرح کردند، با شروع سال 94 این وعده‌ها فراموش شد.


البته تا اواسط سال 94 مسئولان دولتی تلاش داشتند با سکوت از واقعیت رکود عبور کنند تا افکار عمومی نسبت به عدم تحقق وعده خروج از رکود و آغاز رونق اقتصادی، حساس نشود.

در آن مقطع زمانی، مواضع علنی دولتی‌ها درباره اوضاع اقتصادی کشور با مواضع غیرعلنی آنها کاملا متفاوت بود. در حالی که دولتی‌ها تا اواسط سال 94 تشدید رکود اقتصادی را انكار ميكردند، با رسانه‌ای شدند نامه انتقادی 4 وزیر به حسن روحانی درباره اوضاع بحرانی اقتصاد کشور، سرانجام مسئولان دولتی مجبور شدند به این واقعیت، اعتراف کنند.

پس از آن بود که مواضع دولتی‌ها 180 درجه تغییر کرد و آنها که تا آن زمان، اقتصاد کشور را تحت تدابیر خود رو به رشد و رونق وانمود می‌کردند، تغییر موضع دادند. 

بدین ترتیب می‌توان گفت؛ مواضع دولتی‌ها درباره اوضاع اقتصادی کشور در دو نیمه سال 94، کاملا متفاوت بود. در نیمه اول، آنها اوضاع اقتصادی را مثبت جلوه دادند، اما در نیمه دوم بهانه‌های گوناگونی درباره تشدید رکود معرفی کردند؛ از کاهش قیمت نفت تا سنگ‌اندازی مخالفان دولت.

رکود هست یا نیست؟
مسئولان دولتی از جمله رئيس جمهور در نیمه دوم سال 94، بارها کاهش قیمت نفت را عامل تشدید رکود اقتصادی خواندند و در اين بين نيز دچار اشتباهات محاسباتي درباره قيمت نفت شد.

در حالی که میانگین قیمت نفت در دولت‌های نهم و دهم حدود 80 دلار بود، مسئولان دولت بارها ادعا کردند که در دولت قبل قیمت نفت 147 دلار بوده است.

آنها از سوی دیگر قیمت نفت در دولت خود را کم‌انگاری کرده و از اداره کشور با نفت 25 دلاری سخن گفتند؛ حال آن که میانگین قیمت نفت در دولت روحانی کمی کمتر از 70 دلار بوده است.

وقتی بهانه نفتی برای تشدید رکود اقتصادی مورد پذیرش افکار عمومی قرار نگرفت، مسئولان دولتی همچون رویکردشان با منتقدان مذاکرات هسته‌ای، به واکنش‌های تند کلامی روی آوردند.

به عنوان مثال، 21 دی 94 به دنبال بالا گرفتن انتقادات از تشدید رکود در اقتصاد کشور برخلاف وعده‌های دولت، حسن روحانی رئیس جمهور با بیان اینکه برخی‌ها نیایند از رکود صحبت کنند، گفت: دولت تدبیر و امید کشور را در شرایط نفت ۳۰ دلاری اداره می‌کند نه نفت ۱۴۷ دلاری، همچنین دولت کشور را در شرایط تحریم اداره می‌کند نه در شرایط عادی.

اظهارات روحانی در حالی بود که میانگین قیمت نفت دولت قبل حدود 80 دلار بود، نه 147 دلار.

اقدام دیگر دولت در مواجهه با واقعیت رکود، سانسور آمار رشد اقتصادی بود. در سال 94 بانک مرکزی از انتشار آمار رشد اقتصادی کشور خودداری کرد و مرکز آمار نیز ادعای رشد 7 دهم درصدی در 9 ماهه اول سال 94 را در روزهای پایانی سال منتشر کرد تا فضای رسانه‌ای برای نقد این آمار عجیب و دور از واقع، مهیا نشود.

در مجموع، با تمام تلاش‌های دولتمردان برای انحراف افکار عمومی از واقعیت رکود اقتصادی، این مسئله را تمامی مردم کشورمان با توجه به تعطيلي بيشتر بنگاه هاي اقتصادي كوچك و متوسط و افزايش نرخ بيكاري و ....با پوست و گوشت خودشان لمس کرده و تنها راه خروج از رکود نیز توجه به اقتصاد مقاومتی است وگرنه از برجام، آبی برای اقتصاد ایران نخواهد جوشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    دلیل اصلی رکود گره زدن چرخ اقتصاد به چرخ سانتریفیوژها بود و مردم به امید واهی کاهش قیمت دلار و مسکن و غیره دست نگه داشته اند.
  • مسعود ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    اگر کاهش قیمت نفت علت رکود باشد ! علت کاهش قیمت نفت اتخاذ سیاست های غلط وزارت نفت است .
  • ناشناس ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    مردم بهبود وضع اقتصادی را خیلی راحت تشخیص می دهند از خرید لباس و کفش تا خرید مواد خوراکی آجیل و شیرینی و میوه و لوازم منزل از قبیل گاز و یخچال و ..... نه تنها نسبت به سال گذشته گرانتر نشده بلکه بسیاری از اقلام ارزانتر از سال گذشته به دست مردم رسید حالا شما با هزار تا تحلیل و پیچ و تاب سعی کنید که عملکرد دولت را ناموفق نشان دهید این عادت شماست شما سایت زدید که مخالف باشید ولی نمی تونید با شعور مردم بجنگید با عقل مردم بجنگید مردم می فهمند و غالب مردم شما را قبول ندارند مگر اندکی میخوای چاپ کن میخوای نکن اما تو مغزتون فرو کنید کسانی مثل خودتون قبولتون دارند که اندکند
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    تو معلومه از اون از بچه مایه دارهای بالاشهری هستی که در یک سال درآمدت خیلی بالاتر از تورم بوده برای همین به نظرت اجناس ارزون شدن
  • ناشناس ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    رکود مطلق بربازار مشاغل مختلف حاکم است و نامه 4 وزیر به روحانی هم موید همین ادعاست اما شما بحث کاهش تورم را مطرح کردی که ربطی به مطلب فوق ندارد اما اگر رونق اقتصادی داشتیم و مردم قدرت خرید بالا داشتن حرف شما درست بود.
  • ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    اگر اوضاع به این خوبی هست که شما میگی بفرما چهار وزیر دولت روحانی برای چی اعلان کردند که رکود در حال تبدیل شدن به بحران هست؟ یعنی اینقدر شور شده که داد وزرای اقتصادی دولت هم در اومده و از ورشکستگی 60 درصدی صنایع صحبت میکنند.
  • مسعود ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    قطعا رکود وجود داره و مهار تورم اگر به قیمت ایجاد رکود در کشور باشه هیچ ارزشی نداره.
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    جناب جان رکود میفهمی چیه؟ یعنی حتی اگه قیمتها رو پایین هم بکشن که این طور نبوده به خاطر بیکاریهای گسترده که از قضا محصول دولت راستگویان هم هست دیگه پولی دست کسی نیست تا خریدی انجام بده
  • گمنام ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    ما میخواهیم اقتصاد خود را از وابستگی در بیاوریم اما اقایان بزگوار نمی گذارند..همه رکود تقصیر نفت و قیمتش نیست تقصیر واردات زیاده..این آقا باشعار صادر کردن بیکاری به چین اومد روکار و گفت بیکاری ما بخاطر وارادات زیاده اما خودشان بدتر از دولت قبل دست به وارادات زدند و حتی چیزهای مانند فولاد و اهن رو که داریم رو هم وارد کردند و متاسفانه روزانه5000هزار شغل رو نابود می کنند با تدابیر اقتصادی غلط شان..اتفاقا به لحاظ اقتصادی الن فرصت خوبیه برای کم کردن وابستگی به نفت اما متاسفانه چشماشونو بستند
  • گمنام ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    حال همه ما خوب است اما تو باور نکن!:)
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    اینکه رویه کل دولتهای بعد از انقلابه کجاش تعجب داره؟ یه جور صحبت می کنین انگار تازه به ایران اومدین!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس